2 miljoen

 

 

 

 

……………Persbericht

“AAN DIT TEMPO ZAL HET KORTRIJKS STADSBESTUUR 2 MILJOEN EURO BIJEEN FLITSEN”

Op basis van de meest recente cijfers, opgevraagd door Carmen Ryheul (Vlaams Belang), blijkt dat het Kortrijks stadsbestuur op weg is om jaarlijks 2 miljoen euro bijeen te flitsen bij automobilisten. “Hoewel de flitspalen en trajectcontrole helemaal nog niet werken, weerhoudt dat het stadsbestuur niet om aan de lopende band te flitsen. Met verkeersveiligheid heeft dat niets te maken, met het vullen van de stadskas des te meer”, stelt Ryheul vast.

Sinds 1 oktober 2023 worden in Kortrijk GAS5-boetes uitgeschreven, dat zijn boetes voor snelheidsovertredingen in zone 30 of 50 die niet langer in het federaal verkeersveiligheidsfonds terechtkomen, maar rechtstreeks in de stadskas. De Stad rekende aanvankelijk, over 2024, op een netto jaaropbrengst van één miljoen euro en zou hiervoor een bestaande trajectcontrole (Rekkemsestraat, Marke) en twee snelheidscamera’s inzetten. Het stadsbestuur besliste echter in september 2023 om in functie van die GAS5-boetes, voor 250.000 euro, drie vaste flitspalen te kopen die zullen worden opgesteld in de Erasmuslaan (Kortrijk), de Hoge Dreef (Heule) en de Rollegemseweg (Rollegem).

Uit vragen van Carmen Ryheul, gemeenteraadslid en Vlaams Parlementslid voor Vlaams Belang, aan de Politiezone VLAS blijkt nu echter dat die flitspalen nog steeds niet operationeel zijn. Deze vaste, onbemande camera’s werden ondertussen geplaatst en geijkt maar zijn nog niet operationeel, dat gebeurt vermoedelijk pas in mei 2024. Ook de trajectcontrole in de Rekkemsestraat (Marke) wordt nog steeds niet ingezet voor GAS5. De overdracht van de data en de vernieuwing en ijking van de camera’s moet nog geregeld worden. Daardoor gebeuren alle controles momenteel nog met mobiele en dus bemande camera’s.

Dat weerhield het stadsbestuur er echter niet van om aan de lopende band te flitsen. Ryheul vroeg het aantal vaststellingen op bij het Kortrijks stadsbestuur: “Tussen 1 oktober 2023 en 29 februari 2024 schreef het stadsbestuur maar liefst 10.616 boetes uit, waarvan 6.796 overtredingen in het laatste kwartaal van 2023 en dat aan gemiddeld 76,45 euro per boete. Ondanks het feit dat de flitspalen en trajectcontrole nog niet actief ingezet worden, werd niet geaarzeld om mobiele camera’s in te zetten. Deze zijn bemand en dat zet dus bijkomende druk op ons politiekorps. Het zoveelste bewijs dat er tot elke prijs moet geflitst worden om de stadskas te spijzen. Als verkeersveiligheid het einddoel zou zijn, dan zou er ingezet worden op extra investeringen in pakweg verkeersremmende weginfrastructuur. Maar dat is niet het geval.”

Vlaams Belang Kortrijk waarschuwde eerder al dat het om een platte financiële operatie gaat. Uit het antwoord van het stadbestuur blijkt bovendien dat het flitstempo serieus vóór zit op schema. Tijdens het laatste kwartaal van 2023 bedroegen de bruto-ontvangsten voor Kortrijk 519.557 euro (348.676 eur netto) wat neerkomt op een geraamde jaarlijkse bruto-ontvangst van 2.078.228 euro (1.394.704 euro netto). Sinds begin dit jaar wordt dat hoge flitstempo bestendigd met 1.587 boetes in januari en 2.233 inbreuken in februari 2024. “Aan dit tempo zullen inwoners en bezoekers van onze stad meer dan 2 miljoen euro bijdragen aan de Kortrijkse stadskas. De tactiek van het stadsbestuur is ondertussen bekend: eerst overal zones 30 invoeren en daarna maximaal gaan flitsen. Wij zijn met het Vlaams Belang een groot voorstander van meer verkeersveiligheid, maar daarmee heeft het jammer genoeg niets te maken. Met het dichtrijden van het gat in de lekgeslagen stadskas des te meer. We blijven er voor pleiten om dat boetegeld in een apart verkeersveiligheidsfonds te stoppen om zo versneld te investeren in de Kortrijkse verkeersveiligheid, vooral dan in schoolomgevingen, verkeersremmende infrastructuur en betere fiets- en voetpaden in het centrum en de deelgemeenten”, besluit Ryheul.

Contact:

Carmen Ryheul, Vlaams Volksvertegenwoordiger
Gemeente- en politieraadslid Kortrijk
0491/91.62.74

3