.
PERSBERICHT
KORTRIJKS STADSBESTUUR MIKT OP JACKPOT VAN 3,4 MILJOEN FLITSGELDEN
Een update van de cijfers van de interlokale vereniging ‘ILV Verkeerveiligheid regio Kortrijk’ bevestigt dat het Kortrijks stadsbestuur afstevent op bijna 3,4 miljoen euro aan flitsboetes, meer dan het dubbele dan het aanvankelijk begrote 1,5 miljoen. “Handhaving is in Kortrijk een jackpot geworden”, reageert Carmen Ryheul, Vlaams parlementslid en tweede kandidaat voor Vlaams Belang Kortrijk. “De pestpaal in Bellegem mag dan onder druk van het Vlaams Belang verhuizen, het autopestbeleid blijft overeind. Met verkeersveiligheid heeft dit niets te maken, met een verkapte belasting des te meer.” Vlaams Belang dringt aan op een grondige evaluatie.
Sinds 1 oktober 2023 worden in Kortrijk GAS5-boetes uitgeschreven, dat zijn boetes voor snelheidsovertredingen in zone 30 of 50 die niet langer in het federaal verkeersveiligheidsfonds terechtkomen, maar in de stadskas. De stad rekende aanvankelijk over 2024 op een bruto jaaropbrengst van 1,5 miljoen euro en zou hiervoor een bestaande trajectcontrole (Rekkemsestraat, Marke) en twee snelheidscamera’s inzetten. Het stadsbestuur besliste echter in september 2023 om in functie van de GAS5-boetes, voor 250.000 euro, drie vaste flitspalen te kopen die opgesteld werden in de Erasmuslaan (Kortrijk), de Hoge Dreef (Heule) en de Rollegemsestraat (Bellegem). Deze zijn sinds 22 april 2024 actief.
Uit een update van het aantal vaststellingen, opgevraagd bij het Kortrijks stadsbestuur, blijkt dat de investeringen voor die nieuwe toestellen zich nu al ruim terugverdiend hebben: “Tussen 22 april en eind juni 2024, in een periode van slechts 70 dagen, leverden de trajectcontrole en de flitspalen samen een bruto-ontvangst op van 869.477 euro”, stelt Ryheul vast. “De meest controversiële flitspaal in de Rollegemsestraat in Bellegem leverde maar liefst 7.538 GAS5-snelheidsovertredingen op, de flitspaal in de Erasmuslaan 5.002 overtredingen en die in de Hoge Dreef 1.156 vaststellingen. De trajectcontrole in de Rekkemsestraat in Marke registreerde in die tussentijd 111 overtredingen. Alles samen goed voor 13.807 overtredingen, wat neerkomt op gemiddeld een 63 euro per boete.” Deze vloed aan boetes weerhield het stadsbestuur allerminst om daarnaast verder vlotjes de mobiele, bemande camera’s in te zetten. Volgens een update van de ILV-cijfers werden tussen 1 oktober 2023 en eind juni 2024, gedurende 3 kwartalen, door vaste onbemande, de mobiele camera’s en de trajectcontrole samen in totaal al 33.126 boetes uitgeschreven.
Vlaams Belang Kortrijk waarschuwde eerder al dat het om een platte financiële operatie gaat. Uit de antwoorden van het stadsbestuur blijkt bovendien dat het flitstempo ruimschoots vóór blijft op schema. De bruto-ontvangsten van al die boeten in het eerste semester van 2024 bedroegen voor Kortrijk zo’n 1.689.420 euro (964.616 euro netto) wat neerkomt op een geraamde jaarlijkse bruto-ontvangst van bijna zo’n 3,4 miljoen euro (3.378.840 euro bruto – 1.929.232 euro netto). “Aan dit tempo zullen inwoners en bezoekers van onze stad zo’n 3,4 miljoen euro bijdragen aan de Kortrijkse stadskas. De tactiek van het stadsbestuur is ondertussen bekend: eerst overal zones 30 invoeren en daarna maximaal gaan flitsen. Van Quickenborne beloofde dat het geld zou worden aangewend voor een ‘veiliger Kortrijk’ en een ‘verhoging van de dotatie aan de politie’. Maar daar is op vandaag geen spoor van. Alle flitsinkomsten van 2023 verdwenen gewoon in de stadskas. We hebben meermaals gepleit voor een apart lokaal veiligheidsfonds omdat we vinden dat die inkomsten zo zichtbaar aanleiding moeten geven tot bijkomende investeringen in (verkeers)veiligheid, vooral dan aan de schoolomgevingen en om de erbarmelijke kwaliteit van vele fiets- en voetpaden in onze stad en deelgemeenten te verbeteren. Een grondige evaluatie van de trajectcontroles, de flitspalen en het ganse autopestbeleid in onze stad dringt zich op”, besluit Ryheul.
Wouter Vermeersch
Vlaams Belang Kortrijk