Fietsstraten

Fietsstraten : Zegen of gesel ?

Kortrijk Vooruit blijft het uitgangspunt hanteren dat iedere inwoner en bezoeker van Groot Kortrijk zich moet kunnen verplaatsen hoe hij of zij dit wenst. Zij het te voet, met de fiets, met de wagen of met het openbaar vervoer. De keuze moet vrij blijven.
Wij stellen echter met zijn allen vast dat deze vrije keuze steeds meer ingeperkt wordt. De Schepen van mobiliteit laat het volgende noteren : “We voeren geen anti-autobeleid”. Klopt dit echter wel?
Het verhaal van de fietsstraten lijkt meer en meer een eenzijdig verhaal te worden. Een verhaal dat zowel gefrustreerde autobestuurders als fietsers oplevert.
Kortrijk Vooruit wil ook eens die andere weggebruiker aan het woord laten, namelijk de autobestuurder. Welke is zijn mening?
Het woord fietsstraat op zich is discriminerend. Dit zou betekenen dat alle andere, niet fietsstraten opeens auto-straten zijn. Het woord op zich roept reeds tegenstand op.
Dat meer mensen de fiets nemen, zeker in de zomermaanden, klopt. Maar daarom moet je geen straten gaan monopoliseren.
Dat alle straten fiets veilig moeten zijn staat ook bovenaan de lijst bij Kortrijk Vooruit. Dit wil echter niet zeggen dat je van bepaalde straten een wild west verhaal moet maken. In straat A laat je de fietser zelf toe in het midden van de weg rijden, en zich van de auto’s niets aan te trekken. In straat B echter moet diezelfde fietser de wegcode wel volgen en uiterst rechts houden. De realiteit laat nu al zien dat, vooral jonge fietsers, deze opvatting niet altijd volgen, laat staan respecteren.
Terug naar de autobestuurder. Vreemd hoe deze weggebruiker in het verhaal niet voorkomt. Hoe worden fietsstraten door de bril van de autobestuurder geëvalueerd? Is dit een goede manier om twee verschillende soorten van weggebruik te combineren?
Meer en meer wordt het aanleggen van fietspaden in de centra achterwege gelaten. Van fietssuggestiestroken tot volledige fietsstraten zijn nu de oplossingen. Kortrijk Vooruit vindt dit echter de weg van de minste moeite. Op die manier hoeft niet echt gezocht te worden naar andere, en misschien betere, oplossingen.
Kortrijk Vooruit luistert naar iedere Kortrijkzaan. Met en zonder fiets. Wat wij horen zijn verhalen van frustratie, zowel van de autobestuurder als van de fietser. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat beide kanten aan het woord moeten komen.
Kortrijk Vooruit stelt zich ‘voorlopig’ neutraal op om alle aanbevelingen te kunnen beoordelen. Wij weten dat men ons zal verwijten de auto voor te trekken ten overstaan van de fiets. Niets is echter minder waar, vandaar ons uitgangspunt. Wij zijn geen vragende partij om ‘meer’ auto’s. Wel vinden wij dat iedere partij recht heeft op zijn/haar mening en bijgevolg deze mening naar buiten moet kunnen brengen.

KORTRIJK VOORUIT

Dit bericht is geplaatst in Ingezonden Stukken. Bookmark de permalink.