Reislijder Jan vertelt (1)

Vast aan de andere kant van de wereld.

Dagboek van 16 gestrande Vlamingen in Nieuw-Zeeland, deel 5 :
“Heeft België geen vliegtuigen? Ik word kwaad” (Jan Dhaene)

Een groep van zestien avontuurlijke wereldreizigers, vooral uit de West-Vlaanders, zit sinds eind maart vast in Nieuw-Zeeland.

Reisleider Jan Dhaene, bekende Kortrijkzaan, brengt elke dag verslag uit over zijn avonturen met de groep aan de andere kant van de planeet, op 18.749 kilometers van Kortrijk.

Jan vertelt : “De groep is een beetje saai en ordinair, veel kleine gepensioneerde commerçanten uit het netwerk van ondernemende senioren, plus gewone ouden van dagen en een handvol rentenierende bakkers, beenhouwers en cafébazen, maar dat kan niet van mezelf gezegd worden. Ik ben een actieve beginnende zestiger en ik probeer er alle dagen de sfeer, de leute en de spitse geestigheid in te brengen, en dat lukt aardig. Ik ben een geboren entertainer, zie je. Reisleider zijn is een fantastisch bijberoep, ook voor mensen zonder hoofdberoep. Maar, ik kan het niet verduiken, er moet mij iets azijnpisserigs van het hart. Kijk, Duitschland, Vrankrijk en zelfs de gierige Ollanders,…ze halen allemaal hun roekeloze avonturiers en senfoutisten met vliegers voor niets terug. Maar alleen België niet, een land dat trouwens niet meer bestaat. Brussels Airlines is failliet, en dat is ok, met die hautaine zotten heb ik geen compassie, maar ze hebben toch nog vrachtvliegers bij ’t leger, ze staan te roesten op de grond ? Voor mijn part mogen ze ook containerboten sturen of een bulkcarrier of een gastanker, het mag ook een gerestaureerd zeilschip zijn, of een kruiser, een tjalk, opblaasboten, een U-boot, trekschepen, driemasters of de Mercator, desnoods prauws, vouwkano’s, kajakken, pedalo’s, een afgedankt vliegdekschip, zelfs het oude vlot van Fons Oerlemans is welkom, mij om het even, ik ben sportief en we hebben leute en een oceaan van tijd. En wie is daar nu minister van ’t leger ? Of is er geen meer ? Weet iemand dat ? Ze moeten wel mondkapjes en zunlichtzepe meehebben, en iets tegen vleermuizen en muggenbeten.”

In Nieuw-Zeeland is het 10 uur later dan in België.

Lees hieronder het gekuist verslag van reisleider Jan van dinsdag 7 april.

“We zagen hier op het nieuws hoe Nieuw-Zeeland een vliegtuig stuurt naar Peru. Om er gestrande landgenoten op te halen. Nieuw-Zeeland heeft 4,5 miljoen inwoners. België heeft 11 miljoen inwoners. Of heeft België geen vliegtuigen misschien? Het is gewoon politieke onwil. ‘Tirez votre plan’, zegt onze liberale regering. Je moet maar een peperdure commerciële vlucht boeken. Ik word hier kwaad van. Het is herfst, maar de zon schijnt volop, het is 22 graden. We gaan vandaag groenlipmossels eten. Uniek in de wereld. Ze groeien alleen hier, door het propere water in de waterwegen van het nationaal park Marlborough Sounds. We halen ook groenten en bier. We lopen, op weg naar Supermarket Countdown, Tsjechen tegen het lijf. Die logeren hier wat verderop in de straat. Tsjechië legt deze week een repatriëringsvlucht in. Om hun landgenoten hier op te halen. Ik word weer kwaad. En de mensen ook, als ik hen onze situatie uitleg. Waarom betalen wij belastingen? En ook: Brussels Airlines heeft nu tientallen vliegtuigen aan de grond staan en vraagt Staatssteun. Kunnen ze ons niet eerst komen halen? Het enige wat België momenteel doet, is Qatar Airways promoten. Zo jammer. We verzetten de zinnen door te basketten en petanque te spelen. Daarna is het tijd voor een aperitief en de groenlipmossels. Ze zijn heerlijk. We wandelen na het eten naar de prachtige verlaten campus van Canterbury University.”

Dit bericht is geplaatst in Ingezonden Stukken. Bookmark de permalink.