Brug der Zuchten

Vlaamse Waterweg zoekt oplossing voor defecte Brug der Zuchten.

Budabrug lekte olie in de Leie en blokkeerde. Het 11de defect in 11 maanden.

De Buda tafelbrug op Overleie in Kortrijk was dinsdagochtend voor de 11de keer dit jaar defect. De Vlaamse Waterweg zocht koortsachtig naar een oplossing. “De brug kampte met een elektromechanisch defect, waardoor de olie in de Leie stroomde. Bij bruggen van dat type is dat een normaal verschijnsel”, klinkt het in een mededeling van De Vlaamse Waterweg.

Aan de tand gevoeld over het onheil antwoordde het bijna murw geslagen woordvoerstertje Claudia Van Vooren van de Vlaamse Waterweg : “Ja, ik weet, het is de 25ste keer in twee jaar dat de brug in panne ligt. Dat is toch nog maar één keer per maand. Brute pech, ach nee, dat was te verwachten en te voorzien en eigen aan dat soort ouderwetse elektromekaniek van die ophaalbrug. Ze werkt namelijk met ruwe olie en met een kraan. Ik ga niemand verdenken, maar die kraan is gemakkelijk bereikbaar onderaan de brug. Het is een rode kraan die goed opvalt want ze moet snel te bereiken zijn door de pompiers in geval van een overstroming, een aardbeving, een bosbrand, een orkaan, een felle zonnewind, een rattenplaag, een terreuraanslag, een studentengrap of een ander malheur. De vraag die zich nu stelt is de volgende : zijn al die defecten niet het gevolg van bijvoorbeeld zatte studenten en hooligans van de veekaa die denken dat het alle dagen één april is en te pas of te onpas die kraan opendraaien, zodat de olie in de Leie stroomt en de elektromekaniek in overdrive slaat ? Ik stel alleen de vraag, ik verdenk voorlopig niemand. Wat er ook van zij, ex-burgemeester De Clerck wou van geen andere brug weten. Ik ga er niet te veel woorden meer aan vuil maken. Het zit zo, die brug werd geconcipieerd door onervaren ingenieurs van de millenniumgeneratie, ze noemen zich protserig millennials, en dat heeft zijn gevolgen. De vorige generatie, die nu op rust is, ontwierp, tegen beter weten in, zulke types bruggen zoals ook in Oudenaarde. Met die ophaalbrug daar is het ook nooit goedgekomen. Al dertig jaar miserie, tientallen keren per jaar defect en de commerce in Oudenaarde is er compleet aan teloorgegaan. De verwaande nieuwe lichting ingenieurs van de Vlaamse Waterweg hebben niet willen luisteren naar de oude garde die uitdrukkelijk gewaarschuwd had voor onoplosbare problemen. Maar de onbekwame millennials weten het allemaal zoveel beter, ze deden hun zin en nu zitten we met de gebakken peren. Ook ex-burgemeester van Kortrijk Stefaan De Clerck is schuldig omdat hij per se zo’n onmogelijke design ophaalbrug wilde. Er waren alternatieven, maar daar wou de hautaine De Clerck niet van weten. Het defect van deze week is nu weer maar tijdelijk opgelost. Definitieve oplossingen bestaan er niet, tenzij de brug afbreken en het zonder overbodige brug naar Overleie doen. Het is namelijk zo : de Buda tafelbrug is een beweegbare brug met een complexe elektromechanische werking. Ze is bijvoorbeeld gevoeliger aan pannes door de Opwarming dan andere bruggen. Meer dan 50 graden boven en onder nul Celsius kan ze niet aan. De Waterweg is continu bezig met het monitoren van de brug en het uitvoeren van werken, maar één ding is zeker : bedrijfszekerheid zal er nooit zijn en de problemen zullen blijven. We rekenen erop dat we voortaan nooit meer dan één panne per maand hebben. We bekijken nu de mogelijkheid om extra signalisatie te voorzien, om passanten en boten te verwittigen wanneer de brug defect is. We denken aan elektronische borden langs de Leie-oevers, om de twee kilometers opgesteld vanaf Gent, die een paar uur op voorhand automatisch verwittigen dat de brug in panne ligt en dat de herstelling drie dagen tot één week kan aanslepen. Op die manier kunnen boten al beginnen afremmen en aanmeren ter hoogte van Deinze, Ooigem, St-Elooisvijve, Harelbeke, Kuurne, de jachthaven van Bertje en de Wikings, zodat ze tijdig de bestemmeling kunnen inlichten over de vertraging van enkele dagen tot een volle week. Van de andere kant vanaf Wervique Sud. Dankzij de informatisering zou dat een hele stap vooruit zijn. Dinsdag was de hinder door tussenkomst van onze bruggenhersteller al na een halve dag opgelost. Trouwens, er liggen nog zeven andere bruggen over de Leie in Kortrijk, die nooit omhoog gaan, zo, wat is dan het probleem voor het stadsverkeer ? Ze moeten niet liggen overdrijven hé ! De panne is nu tijdelijk opgelost, hoogstens nog één keer dit jaar zal de brug weer niet naar omhoog of naar beneden willen. En volgend jaar zien we dan wel. Desondanks verkeer ik in een vrolijke eindejaarsstemming. Gelukkig nieuwjaar.”

Dit bericht is geplaatst in Talk of the town. Bookmark de permalink.