Brug der Zuchten

De Buda ophaalbrug in Kortrijk, die omhoog en omlaag kan voor de scheepvaart, kwam donderdag muurvast te zitten. Uitgezet door de hitte, met alle gevolgen van dien. De Kortrijkse pompiers kwamen af om de brug af te koelen met water uit de Leie. Als uitgelaten kleuters spoten ze acht uren lang wild om zich heen, op, onder en rond de brug, het Leiewater is toch gratis en er is er genoeg, Duizenden liters bluswater is aldus in de kelderruimte onder de brug gestroomd, waar de elektromechanica zit. Een technische storing heet dat. Gevolg: na de bluswerken bleek de Budabrug helemaal om zeep te zijn. Ze kan niet meer omhoog of omlaag voor onbepaalde tijd. Herstellingswerken midden de congé zijn niet vanzelfsprekend. De scheepvaart op de Leie ligt stil.

Opperpompier Piet Beirlaen van Fluvia : “Kijk, we hebben alles gedaan volgens de instructies van de Vlaamse Waterweg om de brug te blussen. Ze riepen ons op met de melding dat de brug in brand stond. Dat kan natuurlijk niet, zo’n stalen brug, maar wij geloofden het. Op dat moment stond er in heel de streek niets in brand, dus, onze blusjongens en vrijwillig blusmeiske Fanny Decock uit Kuurne hadden niets anders om handen en waren maar wat blij uit te kunnen rukken en naar hartenlust te spuiten met gratis Leiewater waarvan er toch veel te veel is. Tja, dat die brug niet waterdicht is, wat konden wij daaraan doen ? En daarbij : water stroomt altijd van boven naar beneden, zodus. Heel vervelend natuurlijk. Voor ons was dat ook een beetje een absurde opdracht. We zijn daar uiteindelijk toch zo’n acht uur bezig geweest met een heel enthousiaste pompiersploeg. Fanny arriveerde in bikini, maar zag al vlug dat er meer aan de hand was dan een zwempartijtje in de Leie. Kortom, onze blusjongens en -meiske waren dolblij om in die hitte bij 55 graden celsius in de zon zich te kunnen verfrissen door niet alleen die brug maar ook mekaar en vooral Fanny te blussen. Dat is allemaal voor niks geweest. Het zal ons niet meer overkomen. Volgende keer laten we die brug gewoon afbranden.”

Scheepvaart ligt stil

De Vlaamse Waterweg neemt de blusjongens niks kwalijk.

Claudia Van Vooren, woordvoerster van de Vlaamse Waterweg, reageert als door een wesp gestoken : “Agnes Peil, mijn cheffin, gaf instructies om de Budabrug te gaan blussen met Leiewater, dat gratis is. De brug stond witheet van de hitte en verschillende fietsers en voetgangers werden met zware brandwonden afgevoerd. Vijf automobilisten geraakten niet meer over de brug omdat hun banden aan de brug bleven kleven. Er schoten vlammen en rook uit de technische kelders en burgemeester Van Quickenborne kwam met zijn fiets de toestand persoonlijk in ogenschouw nemen. Zijn alarm deed ons in gang schieten. Fluvia kreeg opdracht te spuiten tot de brug helemaal onder water stond. Na acht uur was het zover, maar geen mens had eraan gedacht dat ook de kelders onder water zouden kunnen staan. Volgens Peil waren die waterdicht, maar heel zeker was zij niet. Ze kan ook niet àlles weten. Bij nader onderzoek blijkt trouwens dat er ook rioolwater in de kelders stond en enkele ratten waren verzopen. De stank, wegens rioolwater vermengd met Leiewater en dode ratten in de technische kelders is ondraaglijk. De technische ploeg moet werken met gasmaskers en dat is niet simpel bij 37 graden in die kelders. Dat er iets niet pluis is met de riolering is zonneklaar sinds de affaire met het rioolwater en de drek in ’t Albertpark waarover Geert Vandepitte, alias de man met de pomp, ons al 20 jaar dreigbrieven schrijft. Maar we zijn niet verantwoordelijk, ’t is de schuld van de stad. Wat de scheepvaart betreft moet ik zeggen dat er geen probleem is. Schepen lager dan 4,5 meter kunnen sowieso onder de brug varen. Schepen die groter zijn, varen normaal niet via Kortrijk omdat onder meer de brug in Wevelgem nog niet verhoogd is en ze daar dus ook niet onderdoor kunnen. Die ophaalbrug moest er dus nog bijlange niet liggen, het was gewoon een gril van burgemeester Stefaan De Clerck die mordicus een ophaalburg in zijn stad wilde. Zo’n speeltje was er nog niet naast de andere acht designbruggen. Het zal nog zeker een eeuw duren eer alle bruggen verhoogd zijn tot in Noord-Vrankrijk. Het waren zotte kosten ten belope van 8 miljoen euro’s. Verwacht wordt dat de brug tegen midden oktober weer omhoog en omlaag zal kunnen. Het zal best meevallen.”

De reputatie van de Budabrug is niet al te best. De brug is sinds 2015 operationeel, en was al meer defect dan operationeel. Op FB gaat elk mankement van de Budabrug dan ook vlot over de tongen. Er wordt smakelijk gelachen met de Kortrijkse Brug der Zuchten. Dat de brug wel wat beter bestand mocht zijn tegen hoge temperaturen, werd bijvoorbeeld geopperd.

Van Vooren zucht zich bijna een breuk : “De brug is nochtans voorzien op temperaturen tot 25 graden, maar met de Opwarming van Moeder hebben we helaas geen rekening gehouden. Donderdag was het 67 graden celsius in de volle zon op die brug. Zeg nu zelf : wie kan zo’n helse temperaturen voorspellen, behalve opwarmingspaus Jean-Pascal Van Yperseele, maar hij zit nu zelf af te koelen op Antartica waar het amper boven nul is. Ach, dat de brug nu opnieuw enkele maanden defect is, wie ligt daarvan wakker, er zijn in de eerste 100 jaar toch geen schepen die eronder moeten.”

Dit bericht is geplaatst in Satire. Bookmark de permalink.