Verschillende vliegen

“Eerste keer dat overkapping van E17 écht op agenda komt”

Een Futorotheek, de overkapping van de E17 en zeven zomerspeelpleinen: dat zijn drie toekomstprojecten van SP.A Kortrijk. “We bundelen die onder de noemer ‘Kortrijk is de toekomst’”, stelt Philippe De Coene. Opmerkelijk is dat de overkapping zo opnieuw op de agenda komt.

SP.A Kortrijk is de eerste partij die in zijn kaarten laat kijken als het om het verkiezingsprogramma gaat. Met ‘Kortrijk is de toekomst’ lanceert het drie projecten. Vooral de overkapping van de E17 tussen Kortrijk Xpo en Cowboy Henk is verrassend te noemen, ook al kwam dit onderwerp al in het verleden ter sprake. In 2012 opperde toenmalig burgemeester Stefaan De Clerck al dit idee, midden 2013 lanceerde Matti Vandemaele een gelijkaardig voorstel.

“Het klopt dat er in Kortrijk niet voor het eerst wordt gesproken over een overkapping van de E17”, stelt Philippe De Coene, lijsttrekker van SP.A voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. “Maar concreet werd het nooit. Voor de verkiezingen in 2012 heeft geen enkele partij trouwens die overkapping in zijn programma opgenomen.”

Verschillende vliegen

“SP.A steekt nu zijn nek uit. Waarom? Omdat wij geloven in dit project. We hebben de situatie al goed bestudeerd, een technisch tekenaar heeft zelfs al een ontwerp gemaakt van hoe de overkapping eruit zou kunnen zien. Gezien de grootte, het gaat om een gebied van 1 kilometer op 100 meter, zijn er veel mogelijkheden. We zouden daar een groene omgeving willen creëren, met de nadruk op recreatie. Geen groot bos, maar een mix van groen, sportaccommodatie en fietspaden.”

Plannen maken is mooi, maar bij de realisatie ervan dient er rekening te worden gehouden met budgetten. Een dergelijke overkapping zou volgens SP.A 150 miljoen euro kosten. “Een pak geld, maar door zo’n investering zouden we verschillende vliegen in een klap slaan”, aldus de OCMW-voorzitter.

“Ten eerste is er de geluidsoverlast. Honderden gezinnen wonen vlak bij de snelweg en zouden mits een overkapping veel minder hinder ervaren. Ten tweede bevat de lucht in Kortrijk te veel fijn stof en stikstof door die snelweg. Die schadelijke stoffen kunnen we op deze manier reduceren.”

“Een derde voordeel zou de creatie van groen zijn. In de Stadsmonitor valt te lezen dat Kortrijk op dat vlak nog werk voor de boeg heeft. Met 10 hectare extra zouden we een stap voorwaarts zetten. Tot slot, maar niet minder belangrijk, is dat de E17 onze stad letterlijk doorklieft. Een groene overkapping zou ervoor zorgen dat beide stadsdelen écht verbonden zouden zijn.”

Niettemin blijft de vraag waar die 150 miljoen euro vandaan moet komen. “De Vlaamse overheid kan met subsidies over de brug komen”, aldus nog Philippe De Coene. “Als ze een oplossing vinden voor Antwerpen (waar grote delen van de ring overkapt worden, red.), waarom dan ook niet voor Kortrijk? Dit is de poort naar Noord-Frankrijk, een poort waar de laatste decennia beduidend meer verkeer passeert.”

Trambus

“We zullen ook de Kortrijkse bevolking moeten mobiliseren. In die zin is het belangrijk dat iedereen aan hetzelfde zeel trekt. Als CD&V en Groen achter dit voorstel staan, kan ik alleen maar vragen dat ze ons steunen.” Een nadeel kan zijn dat de Vlaamse overheid in de nabije toekomst al heel wat Kortrijkse projecten subsidieert. Er is de heraanleg van de verkeerswisselaar A19-R8, de doortrekking van de R8, het project Kanaal Bossuit-Kortrijk en de trambus van Hoog Kortrijk naar het station. “Die sneltram zou zo’n 100 miljoen euro kosten”, aldus Philippe De Coene nog. “Er moet openbaar vervoer komen, maar dat kan misschien op een andere manier. Die mogelijkheden zijn we aan het onderzoeken. Een deel van dat budget kan dan naar de overkapping worden doorgeschoven.” (Axel Vandenheede)

Dit bericht is geplaatst in persberichten. Bookmark de permalink.